Facebook blog

12 januari 2017 - Guatemala-Stad, Guatemala

Hola!

Een blogje van m'n Facebook:

De vuilnisbelt van Guatemala-City, de grootste van heel Centraal-Amerika. Vandaag ben ik er nog een keer geweest. En het went nooit. Duizenden mensen werken hier elke dag met gevaar voor eigen leven, op zoek naar plastic, ijzer en andere waardevolle spullen. Niet alleen volwassenen, kinderen van 10, 15, mijn leeftijd en jou leeftijd brengen hier elke dag hun leven in gevaar, om ’s avonds te kunnen eten. In april zijn in een afvalstroom nog een onbekend aantal mensen omgekomen en levend begraven. Van afstand lijkt het alsof je in inkijkje krijgt in de hel. Het geeft wat van de hopeloosheid aan, dat mensen in omstandigheden moeten werken waar het begrip ‘onmenselijk’ voor tekort doet. Daarnaast worden deze gebieden beheerst door gangs, wat het tot één van de gevaarlijkste plekken ter wereld maakt. Veel kinderen van de scholen van AMG in the City moeten helaas voor en na schooltijd op of rond deze vuilnisbelt werken. Toch is het leven van deze kinderen zo anders. Elke middag vertrekken ze met een lach weer naar huis. Terwijl je achter de omheining van de school het kwaad kan aanraken, wordt op de school lesgegeven, gevoetbald, gerend en gelachen. En het mooiste: er wordt elke dag over Jezus verteld. De confrontatie tussen donker en licht is voelbaar. Je ziet levens veranderen. En ook al zal het misschien heel lastig zijn om de vicieuze cirkel in dit leven te doorbreken, ze hebben wel een schitterend vooruitzicht. “Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.” Hoop!
Deze kinderen en AMG Guatemala hebben jullie gebed en hulp heel hard nodig! De afgelopen vijf maanden heb ik de eer gehad om met deze kinderen te werken, en dat zal ik nooit vergeten!

(Filmpje over het werk van AMG: https://vimeo.com/71615852)